wan's FotoPage

By: wan halim

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  >  >>]    [Archive]
Saturday, 22-Nov-2008 09:53 Email | Share | | Bookmark
My Blog............http://halimwan.wordpress.com

ladies and gentlemen,
Please be informed, most of the time I will update some news or sharing in my blog ( http://halimwan.wordpress.com/ ). So, sorry if there is a slow update in fotopages.

Rgds,
kakikiri bukan kakikari

p/s... teringat harakiri Samurai-X dari BotaKiri.......


Saturday, 8-Nov-2008 00:29 Email | Share | | Bookmark
U Know What I Did Last Puaser????

Dah lama tak update fotopages..... just to share few photos when I was in Manchester...hantar Afee pi masuk sekolah balik...


Afee tengah tunggu bas nak pergi sekolah


Ni bas afee selalu naik...


Afee kat tgh bandar 'Rooney'


Hehehehe.....jgn pepandai bawak anjing jer kat taman ni....


Ni laa...part of the building Uni Of Manchester


Petang2 Afee selalu kuliah kat sini....dgn org2 medic...


Haaa.... Bas # 111.....ni la tmpt afee selalu tunggu bas


Alaaaa....malu2 plak dier...hehehe


Haaa..ni plak afee dgn kawan afee masa orientation hr tu....kesian kawan afee dok sorang2 kat hostel dia...


Dapat jugak makan nasi bukhari kat bazar ramadhan org Malaysia


Tgh pilih2 nak beli apa....


Berkumpul nak balik ke rumah.....


Tunggu bas.....sempat lagi posing....


Lawatan sambil belajar ke MU stadium even I tak minat sgt pun MU....tapi dah datang...datang jerlah.... ader match hr ni nih...tapi lecehla nak masuk dalam....


Stadium MU tmpt Ronaldo ngan Rooney main bola...


Ehem ehem...


Lagi sekali...


Jalan masuk ke 'Old Trafford'


Ok...balik dulu Sir


Posing dulu....tanda dah mai sini....



Ok Bro and Sisters..... jumpa lagi lain masa.....


Saturday, 8-Nov-2008 00:16 Email | Share | | Bookmark
Gmbr2 Lama Yg Open Balik (in memory)


bunga ros paris


sungai paris


ros lagi....


paris lagi


tower yg tak famous dr jauh


ya hagg (egyptian accent sikit)


oooo syahdu..


terowong jln kaki dr mina ker baitullah

.....enjoice


Saturday, 9-Feb-2008 17:31 Email | Share | | Bookmark
Special Moment....... Nun Di Sana.....

'An Evening in Paris' was one of the Hindi box-office movie during my parents young time@ zaman muda-muda.... and last time, I was there in the place that was in the scene of that movie.....with my lovely wife..... just to share some of the photos taken during that short visit along with my company business course seminar.... My flight from Saudi and my wife's from Malaysia, we met together in Dubai airport and took the same flight to Paris CDG Airport.


Meeting Point - Dubai Airport

During this 1 week stay in La Defense, Paris, we stayed in Renaissance Hotel which is near Grand De Arche.....

the day we arrived.........sempat posing dulu depan land mark ni..

Okay, then.... enjoice the photos.....


Di La Defense


On The Way to Class Dinner


Dah malam dah biler turun dr Tower....


HQ bank ni dekat jer dengan hotel tempat nginap....hari isu ni masuk paper, ramai wartawan dan tv crew berkampung...


Tower yg famous


Romantik tak????


Kat dalam Metro pun sempat snap...


Malam-malam pun ramai orang lagi area ni...


jalan-jalan kota paris cari makan...halal food


arca muka orang...huhuhuhu...saper snap ni???


buat angle sikit......


kawasan halal food....orang algeria/morocco ramai...


as usual....


Nak makan nasi....


Jumpa jugak nasi...


Kat restoran egyptian


Jalan kaki ker musee da louvre


Ada restoran kat atas sana.... ader salji lagi....


Tgh tunggu metro...kat sini lah jumpa Major dan Kak Mala yg ajak pi rumah dorang makan nasi lemak..... bestnya nasi lemak kat paris.... Thanks Kak Major dan Kak Mala...nanti kita jumpa lagi...


Kat atas bridge.....bukan London Bridge ya....


Muzeum ni mmg besar...tak sempat nak explore...


Paris.....Dari atas Eiffel Tower


View Malam...


posing maut...


Kat tepi jalan pun nak posing...huhuhuhu


Tak cukup cahaya nak ambik the whole arch....and fountain


Hari last...jalan2 tempat ni...shopping complek penuh area ni...


Classmate....dan Fae....


Ehem ehem..... LV tu...

Okay Bro and Sis.... see u next time........


Saturday, 29-Dec-2007 15:00 Email | Share | | Bookmark
The Route To Hajj 1428H

Selawat dan salam buat junjungan besar Rasulullah tercinta, ahli keluarganya dan salam jua buat seluruh mukminin, mukminat, muslimin, muslimat sama ada yang masih hidup atau pun telah meninggal dunia. Setelah agak lama tidak membuat 'entry', terdetik sekejap untuk berkongsi pengalaman sewaktu musim haji 1428H / 2007M yang lepas. Tiga tahun di Saudi Arabia seolah-olah satu kerugian jika peluang untuk menunaikan haji tidak dicari dan diambil sepenuhnya. Alhamdulillah, pada tahun ini, aku telah berkesempatan untuk menunaikan rukun Islam yang ke-5 ini.

Di samping kesibukan jadual bekerja, kugagahkan jua azam ini dan tawakkal kepada Allah semoga panggilan-Nya itu dapat kupenuhi dan syukur sekali lagi, dalam masa yang agak sempit, hasrat itu terlaksana jua. Pemergian ke Mekah ini merupakan satu kenangan dan pengalaman yang amat bermakna lantaran ahli-ahli rombongan yang agak istimewa, bapak-bapak dan ibu-ibu pekerja dari Indonesia, jua perjalanannya yang jauh lebih panjang daripada penerbangan jemaah haji dari Malaysia - pengembaraan membelah gurun dari timur ke barat wilayah Saudi dengan 24jam perjalanan.

Kesejukan, kesibukan lebuhraya, 'check-points', ragam manusia, 'Highway R&R Saudi version' dan sebagainya mengenakkan lagi suasana perjalanan ke miqat Qarnul Manazil.


Niat ihram di miqat

Perjalanan menuju Baitullah dengan niat ihram dengan haji tamattu' disamping lontaran talbiah dan zikrullah menyebabkan hati menjadi sebak dan merasakan kekerdilan diri dibandingkan dengan kekuasaan Allah SWT. Kami singgah makan tengah hari di kawasan berdekatan Jabal Nur, solat Asar dan ke hotel penginapan di Aziziah (berdekatan Jam'iyyah Ummul Qura) untuk menurunkan bagasi. Setelah itu, kami meneruskan perjalanan ke Masjidilharam untuk melengkapkan umrah.

Setelah bertahallul, keesokan harinya, ada rombongan ke Mina untuk mabit di sana sebelum ke Arafah, namun diri ini ke Masjidilharam untuk melawat Paksu Li dan Maksu Nah yang telah datang dari Malaysia untuk mengerjakan haji pada tahun ini. Setelah itu, aku ke rumah Pak Chu Daud dan Khola Nah. Aku kembali ke hotel dengan dihantar oleh Pak Cik Man dan Kholid - kesesakan lautan manusia untuk ke Arafah sudah pun bermula.


Bersama Paksu dan ahli rombongan dari Malaysia

9 Zulhijjah, perjalanan ke Arafah dengan menaiki bas usang dengan jemaah lelaki di atas bumbung merupakan satu pengalaman baru, tambahan pula untuk duduk dan memanjat tangga di belakang bas dengan berkain ihram - silap hari bulan boleh ternampak apa yang tidak sepatutnya ternampak.


Kat atas bumbung bas.......

Kami terpisah dari rombongan utama dan menyebabkan kami tersasar dari laluan yang sepatutnya dan menyebabkan pencarian jalan ke khemah di Arafah menjadi satu lagi cabaran di celah-celah lautan manusia. Namun, akhirnya kami berjaya jua ke khemah yang ditempah dan memenuhi masa di Arafah sebelum matahari terbenam dengan mengingati Allah Rabbul Jalil.....


Di Bawah Tenda di Arafah

Setelah matahari hampir terbenam, kami semua bersiap-siap untuk ke Muzdalifah. Namun kesesakan lalulintas memaksa bas menunggu berjam-jam. Aku dan 3 rakan yang lain mengambil keputusan untuk berjalan sendiri dan berpisah dari rombongan utama. Dari sinilah, pengembaraan dan kelazatan mengerjakan haji bermula..... Kami ke Masjid Namirah yang digunakan sekali setahun dan terus berjalan ke Muzdalifah bersama lautan manusia dari pelbagai pelusuk dunia. Kelihatan gerombongan lautan putih manusia berjalan di pelusuk jalan menuju ke Muzdalifah yang kira-kira 6km dari Arafah. Bayangkanlah nanti kita di Padang Mahsyar mencari-cari orang yang dapat menolong....... masing-masing dengan halatuju masing-masing. Tentulah lagi menyusahkan dari lautan manusia dengan satu halatuju.


Menunggu bas bergerak meninggalkan Arafah...

Sesampai di Muzdalifah kami solat Maghrib dan Isyak secara Jamak-Qasar dan bermalam di tepian pagar dengan berlantaikan tanah pasir, berbumbungkan langit dan berbungkuskan pakaian ihram sahaja. Sejuk, hanyir, busuk, debu dan sebagainya tak perlulah dihuraikan. Tambah menggugat kesabaran jika ada 'output' daripada 'input' yang sangatlah berhajat untuk ditunaikan..... dengan tandas yang perlu meredah lautan manusia dan panjang barisan 'haji' menunggu giliran yang bisa menggamit rasa. Namun, syukur, Allah SWT memudahkan semua urusan.

Selepas Subuh, bermulalah perjalanan berjalan kaki ke Mina untuk ke Jamrah Aqabah. Sesungguhnya, amat patut untuk diri yang masih muda, sihat dan gagah untuk tidak menunda panggilan Haji ke masa umur yang mendatang dengan cabaran yang terpaksa dilalui oleh jamaah..... Talbiah, selawat dan zikir mengiringi perjalanan ke Jamrah. Hari ini adalah hari Eidul Adha...... Selesai melontar, kami menaiki van untuk ke Mekah untuk Tawaf Haji dan Sa'ei. Sebelum itu, aku menggondolkan sepenuhnya kepala buat pertama kali dalam hidup selepas dicukurkan semasa masih bayi dan sempurnalah tahallul awwal. Kerana mengerjakan haji Tamattu' maka aku membayar dam untuk berkorban.

Hari-hari Tasyrik (11,12 dan 13 Zulhijjah), aku berkhemah bersama-sama 4 rakan yang lain di tepian jalan, di balik terowong di atas bukit berhampiran kawasan 'Tenda Mina'. Di tiga hari ini, selepas Zohor, kami berjalan kaki ke Jamrah untuk melontar di ketiga-tiga Jamrah dan berjalan dari Mina ke Masjidilharam di Mekah untuk solat/tawaf sunat di sana.


Khemah kat belakang...... tapi dah bungkus....


Jamrah Bertingkat Yang Baru Siap

Selepas melontar pada hari terakhir, kami mengerjakan tawaf Wida (perpisahan), dan bergerak ke Madinah untuk ziarah.


Di Bukit Marwah selepas tawaf wida... bersama teman Si Anton

Kami ke Masjid Nabawi dan menziarahi Makam Nabi. Setelah itu, ke Medan Uhud dan ke Masjid Quba dan terus bertolak pulang ke Dammam. Panjang lebar tentang suka duka akan dikongsi pada masa mendatang jika berkesempatan. Terlalu banyak peristiwa dan pengalaman dari pemergianku ke Mekah kali ini......semoga kita semua beroleh berkat dan rahmat Ilahi sepanjang perjalanan hidup sebelum dan sesudah mati.


Masjid Nabawi


Di balik suatu sudut.....tambah effect sikit


Kawasan Antara Masjid Nabawi dan Kuburan Baqi'


Jabal Uhud


Orang jual tamar kat pasar Uhud


Tasbih pun ada....


Macam-macam ada....tasbih kayu zaitun ni bukan kayu koka...


Tazkirah di Kuburan





Ambik gambar sendirik plak....

Wassalam dan ilalliqaq...........................................................
coretan dari alfakir ilallah di bumi Hijjaz....


[<<  <  [1]  2  3  4  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net